פרק ה | |
א | וַיִּקְרָא מֹשֶׁה אֶל־ |
ב | יְהוָֹה אֱלֹהֵינוּ כָּרַת עִמָּנוּ בְּרִית בְּחֹרֵב: |
ג | לֹא אֶת־ |
בלבד כרת ה' וגו', כי אתנו: | |
ד | פָּנִים | בְּפָנִים דִּבֶּר יְהוָֹה עִמָּכֶם בָּהָר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ: |
אמר רבי ברכיה, כך אמר משה, אל תאמרו אני מטעה אתכם על לא דבר, כדרך שהסרסור עושה בין המוכר ללוקח, הרי המוכר עצמו מדבר עמכם: | |
ה | אָנֹכִי עֹמֵד בֵּין־ |
מוסב על דבר ה' עמכם בהר מתוך האש לאמר אנכי ה' וגו' ואנכי עומד בין ה' וביניכם: | |
ו | אָנֹכִי יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים: |
ז | לֹא־ |
בכל מקום אשר אני שם, וזהו כל העולם. דבר אחר,כל זמן שאני קיים. עשרת הדברות כבר פרשתים: | |
ח | לֹא־ |
ט | לֹא־ |
י | וְעֹשֶׂה חֶסֶד לַאֲלָפִים לְאֹהֲבַי וּלְשֹׁמְרֵי מִצְוֹתָו [מִצְוֹתָי] : |
יא | לֹא תִשָּׂא אֶת־ |
יב | שָׁמוֹר אֶת־ |
ובראשונות הוא אומר זכור, שניהם בדבור אחד ובתיבה אחת נאמרו, ובשמיעה אחת נשמעו (מכילתא בחדש פ"ז): קודם מתן תורה במרה (שבת פז:): | |
יג | שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד וְעָשִׂיתָ כָּל־ |
יד | וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַיהוָֹה אֱלֹהֶיךָ לֹא־ |
טו | וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם וַיֹּצִאֲךָ יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ מִשָּׁם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה עַל־ |
על מנת כן פדאך, שתהיה לו עבד ותשמור מצותיו: | |
טז | כַּבֵּד אֶת־ |
אף על כיבוד אב ואם נצטוו במרה (סנהדרין נו:), שנאמר שם שם לו חק ומשפט (שמות טו, כה.): | |
יז | לֹא תִרְצַח ס וְלֹא תִנְאָף ס וְלֹא תִגְנֹב ס וְלֹא־ |
אין לשון ניאוף אלא באשת איש: לא תירוג, אף הוא לשון חמדה, כמו נחמד למראה (בראשית ב, ט.), דמתרגמינן דמרגג למחזי: | |
יח | וְלֹא תַחְמֹד אֵשֶׁת רֵעֶךָ ס וְלֹא תִתְאַוֶּה בֵּית רֵעֶךָ שָׂדֵהוּ וְעַבְדּוֹ וַאֲמָתוֹ שׁוֹרוֹ וַחֲמֹרוֹ וְכֹל אֲשֶׁר לְרֵעֶךָ: |