נג | וַיּוֹצֵא הָעֶבֶד כְּלֵי־ |
לשון מגדים, שהביא עמו מיני פירות של ארץ ישראל: | |
נד | וַיֹּאכְלוּ וַיִּשְׁתּוּ הוּא וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר־ |
כל לינה שבמקרא לינת לילה אחד: | |
נה | וַיֹּאמֶר אָחִיהָ וְאִמָּהּ תֵּשֵׁב הַנַּעֲרָ אִתָּנוּ יָמִים אוֹ עָשׂוֹר אַחַר תֵּלֵךְ: |
ובתואל היכן היה, הוא היה רוצה לעכב ובא מלאך והמיתו: שנה (כתובות נז:) כמו ימים תהיה גאולתו (ויקרא כה, כט.)שכך נותנין לבתולה זמן י״ב חדש, לפרנס את עצמה בתכשיטים: י׳ חדשים. ואם תאמר ימים ממש, אין דרך המבקשים לבקש דבר מועט, ואם לא תרצה, תן לנו מרובה מזה: | |
נו | וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אַל־ |
נז | וַיֹּאמְרוּ נִקְרָא לַנַּעֲרָ וְנִשְׁאֲלָה אֶת־ |
מכאן שאין משיאין את האשה אלא מדעתה (ב״ר ס, יב.): | |
נח | וַיִּקְרְאוּ לְרִבְקָה וַיֹּאמְרוּ אֵלֶיהָ הֲתֵלְכִי עִם־ |
מעצמי ואף אם אינכם רוצים: | |
נט | וַיְשַׁלְּחוּ אֶת־ |
ס | וַיְבָרֲכוּ אֶת־ |
את וזרעך תקבלו אותה ברכה שנאמר לאברהם בהר המוריה, הרבה ארבה את זרעך וגו׳, יהי רצון שיהא אותו הזרע ממך ולא מאשה אחרת: | |
סא | וַתָּקָם רִבְקָה וְנַעֲרֹתֶיהָ וַתִּרְכַּבְנָה עַל־ |
סב | וְיִצְחָק בָּא מִבּוֹא בְּאֵר לַחַי רֹאִי וְהוּא יוֹשֵׁב בְּאֶרֶץ הַנֶּגֶב: |
שהלך להביא הגר לאברהם אביו שישאנה (ב״ר ס, יד.): קרוב לאותו באר, שנאמר ויסע משם אברהם ארצה הנגב וישב בין קדש ובין שור, ושם היה הבאר, שנאמר הנה בין קדש ובין ברד: | |
סג | וַיֵּצֵא יִצְחָק לָשׂוּחַ בַּשָּׂדֶה לִפְנוֹת עָרֶב וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה גְמַלִּים בָּאִים: |
לשון תפלה (ב״ר שם), כמו ישפך שיחו (תהלים קב, א.): | |
סד | וַתִּשָּׂא רִבְקָה אֶת־ |
ראתה אותו הדור ותוהא (ס״א ותמהה) מפניו (ב״ר ס, טו.): השמיטה עצמה לארץ, כתרגומו ואתרכינת, הטתה עצמה לארץ ולא הגיעה עד הקרקע, כמו הטי נא כדך, ארכיני. ויט שמים (שמואל ב כ, י.), וארכין, לשון מוטה לארץ, ודומה לו כי יפול לא יוטל (תהלים לז, כד.), כלומר אם יטה לארץ לא יגיע עד הקרקע: | |
סה | וַתֹּאמֶר אֶל־ |
לשון ותתפעל, כמו ותקבר, ותשבר: | |
סו | וַיְסַפֵּר הָעֶבֶד לְיִצְחָק אֵת כָּל־ |
גלה לו נסים שנעשו לו, שקפצה לו הארץ (ב״ר ס, טו.), ושנזדמנה לו רבקה בתפלתו: | |
סז | וַיְבִאֶהָ יִצְחָק הָאֹהֱלָה שָׂרָה אִמּוֹ וַיִּקַּח אֶת־ |
ויביאה האהלה, והרי היא שרה אמו, כלומר ונעשית דוגמת שרה אמו, שכל זמן ששרה קיימת, היה נר דלוק מערב שבת לערב שבת, וברכה מצויה בעיסה, וענן קשור על האהל, ומשמתה פסקו, וכשבאת רבקה חזרו (ב״ר ס, טז.): דרך ארץ, כל זמן שאמו של אדם קיימת כרוך הוא אצלה, ומשמתה, הוא מתנחם באשתו: |