יד | וַיֵּלֶךְ רְאוּבֵן בִּימֵי קְצִיר־ |
להגיד שבחן של שבטים, שעת הקציר היה, ולא פשט ידו בגזל להביא חטים ושעורים, אלא דבר ההפקר שאין אדם מקפיד בו: שיגלי עשב הוא, ובלשון ישמעאל ישמי״ן (סנהדרין צט:): | |
טו | וַתֹּאמֶר לָהּ הַמְעַט קַחְתֵּךְ אֶת־ |
בתמיה, ולעשות עוד זאת, ליקח גם את דודאי בני, ותרגומו ולמיסב: שלי היתה שכיבת לילה זו, ואני נותנה לך תחת דודאי בנך. ולפי שזלזלה במשכב הצדיק, לא זכתה להקבר עמו (ב״ר עב, ג.): | |
טז | וַיָּבֹא יַעֲקֹב מִן־ |
נתתי לרחל שכרה: הקב״ה סייעו, שיצא משם יששכר (נדה לא.): | |
יז | וַיִּשְׁמַע אֱלֹהִים אֶל־ |
שהיתה מתאוה ומחזרת להרבות שבטים: | |
יח | וַתֹּאמֶר לֵאָה נָתַן אֱלֹהִים שְׂכָרִי אֲשֶׁר־ |
יט | וַתַּהַר עוֹד לֵאָה וַתֵּלֶד בֵּן־ |
כ | וַתֹּאמֶר לֵאָה זְבָדַנִי אֱלֹהִים | אֹתִי זֶבֶד טוֹב הַפַּעַם יִזְבְּלֵנִי אִישִׁי כִּי־ |
כתרגומו: לשון בית זבול, הירבריי״א בלע״ז (הערבערגע), בית מדור, מעתה לא תהא עיקר דירתו אלא עמי, שיש לי בנים כנגד כל נשיו: | |
כא | וְאַחַר יָלְדָה בַּת וַתִּקְרָא אֶת־ |
פירשו רבותינו (ברכות ס.), שדנה לאה דין בעצמה, אם זה זכר, לא תהא רחל אחותי כאחת השפחות, והתפללה עליו ונהפך לנקבה: | |
כב | וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים אֶת־ |
זכר לה שמסרה סימניה לאחותה (ב״ר עג, ד.), ושהיתה מצירה שלא תעלה בגורלו של עשו, שמא יגרשנה יעקב לפי שאין לה בנים, ואף עשו הרשע כך עלה בלבו כששמע שאין לה בנים. הוא שייסד הפייט, האדמון כבט שלא חלה צבה לקחתה לו ונתבהלה: | |
כג | וַתַּהַר וַתֵּלֶד בֵּן וַתֹּאמֶר אָסַף אֱלֹהִים אֶת־ |
הכניסה במקום שלא תראה, וכן אסף חרפתנו (ישעיה ד, א.), ולא יאסף הביתה (שמות ט, יט.), אספו נגהם (יואל ד, טו.), וירחך לא יאסף (ישעיה ס, כ.), לא יטמן: שהייתי לחרפה שאני עקרה, והיו אומרים עלי שאעלה לחלקו של עשו הרשע. ואגדה, כל זמן שאין לאשה בן, אין לה במי לתלות סרחונה, משיש לה בן תולה בו, מי שבר כלי זה, בנך, מי אכל תאנים אלו, בנך: | |
כד | וַתִּקְרָא אֶת־ |
יודעת היתה בנבואה, שאין יעקב עתיד להעמיד אלא שנים עשר שבטים, אמרה, יהי רצון שאותו שהוא עתיד להעמיד, יהא ממני, לכך לא נתפללה אלא על בן אחר: | |
כה | וַיְהִי כַּאֲשֶׁר יָלְדָה רָחֵל אֶת־ |
משנולד שטנו של עשו, שנאמר והיה בית יעקב אש ובית יוסף להבה ובית עשו לקש (עובדיה א, יח.), אש בלא להבה אינו שולט למרחוק, משנולד יוסף, בטח יעקב בהקב״ה ורצה לשוב: | |
כו | תְּנָה אֶת־ |
איני רוצה לצאת כי אם ברשות: | |
כז | וַיֹּאמֶר אֵלָיו לָבָן אִם־ |
מנחש הייתי, נסיתי בנחוש שלי שעל ידך באה לי ברכה, כשבאת לכאן לא היו לי בנים, שנאמר והנה רחל בתו באה עם הצאן, אפשר יש לו בנים והוא שולח בתו אצל הרועים, ועכשיו היו לו בנים, שנאמר וישמע את דברי בני לבן: |