פרק טז | |
א | וַיְדַבֵּר יְהוָֹה אֶל־ |
מה תלמוד לומר, היה רבי אלעזר בן עזריה מושלו, משל לחולה שנכנס אצלו רופא, אמר לו אל תאכל צונן ואל תשכב בטחב, בא אחר ואמר לו אל תאכל צונן ואל תשכב בטחב שלא תמות כדרך שמת פלוני, זה זרזו יותר מן הראשון, לכך נאמר אחרי מות שני בני אהרן: | |
ב | וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל־ |
שלא ימות כדרך שמתו בניו: שאם בא הוא מת: כי תמיד אני נראה שם עם עמוד ענני, ולפי שגלוי שכינתי שם יזהר שלא ירגיל לבא, זהו פשוטו. ומדרשו לא יבא כי אם בענן הקטרת ביום הכיפורים: | |
ג | בְּזֹאת יָבֹא אַהֲרֹן אֶל־ |
גימטריא שלו ד׳ מאות ועשר, רמז לבית ראשון: ואף זו לא בכל עת כי אם ביום הכיפורים, כמו שמפורש בסוף הפרשה בחדש השביעי בעשור לחודש: | |
ד | כְּתֹנֶת־ |
מגיד שאינו משמש לפנים בשמונה בגדים שהוא משמש בהם בחוץ שיש בהם זהב, לפי שאין קטיגור נעשה סניגור, (ר״ה כו.) אלא בד׳ ככהן הדיוט, וכולן של בוץ: שיהיו משל הקדש (ת״כ פרק א, י.): כתרגומו יחת ברישה, יניח בראשו, כמו ותנח בגדו, (בראשית לט, טז.) ואחתתיה: אותו היום טעון טבילה בכל חליפותיו. וחמש פעמים היה מחליף מעבודת פנים לעבודת חוץ, ומחוץ לפנים, ומשנה מבגדי זהב לבגדי לבן, ומבגדי לבן לבגדי זהב, ובכל חליפה טעון טבילה ושני קדושי ידים ורגלים מן הכיור (יומא לב.): | |
ה | וּמֵאֵת עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל יִקַּח שְׁנֵי־ |
ו | וְהִקְרִיב אַהֲרֹן אֶת־ |
האמור למעלה, ולמדך כאן שמשלו הוא בא ולא משל צבור: מתודה עליו עונותיו ועונות ביתו (שם לו: ת״כ פרשתא ב, ג.): | |
ז | וְלָקַח אֶת־ |
ח | וְנָתַן אַהֲרֹן עַל־ |
מעמיד א׳ לימין וא׳ לשמאל, ונותן ב׳ ידיו בקלפי, ונוטל גורל בימין וחברו בשמאל, ונותן עליהם, את שכתוב בו לשם, הוא לשם ואת שכתוב בו לעזאזל, משתלח לעזאזל: הוא הר עז וקשה, צוק גבוה (ת״כ פרק ב, ח. יומא סז:), שנאמר ארץ גזרה, חתוכה: | |
ט | וְהִקְרִיב אַהֲרֹן אֶת־ |
כשמניח הגורל עליו קורא לו שם ואומר לה׳ חטאת (ת״כ שם ה.): | |
י | וְהַשָּׂעִיר אֲשֶׁר עָלָה עָלָיו הַגּוֹרָל לַעֲזָאזֵל יָעֳמַד־ |
כמו יועמד חי, על ידי אחרים, ותרגומו יתקם כד חי. מה תלמוד לומר, לפי שנאמר לשלח אותו לעזאזל, ואיני יודע שילוחו אם למיתה אם לחיים, לכך נאמר יעמד חי, עמידתו חי עד שישתלח, מכאן ששליחותו למיתה (שם ו.): שיתודה עליו כדכתיב והתודה עליו וגו׳: | |
יא | וְהִקְרִיב אַהֲרֹן אֶת־ |
וידוי שני עליו ועל אחיו הכהנים, שהם כלם קרוים ביתו (שם פרשתא ג, א.), שנאמר בית אהרן ברכו את ה׳ וגו׳ (תהלים קלה, יט.), מכאן שהכהנים מתכפרים בו, וכל כפרתן אינה אלא על טומאת מקדש וקדשיו, כמו שנאמר, וכפר על הקדש מטומאות וגו׳ (ת״כ פרק ד, ב.): | |
יב | וְלָקַח מְלֹא־ |
החיצון (יומא מה:): מצד שלפני הפתח, והוא צד מערבי: מה ת״ל דקה, והלא כל הקטורת דקה היא, שנאמר ושחקת ממנה הדק (שמות ל, לו.), אלא שתהא דקה מן הדקה (יומא מג:), שמערב יום הכפורים היה מחזירה למכתשת: | |
יג | וְנָתַן אֶת־ |
שבתוך המחתה: הא אם לא עשאה כתקנה חייב מיתה: | |
יד | וְלָקַח מִדַּם הַפָּר וְהִזָּה בְאֶצְבָּעוֹ עַל־ |
הזאה אחת במשמע: הרי אחת למעלה ושבע למטה: | |
טו | וְשָׁחַט אֶת־ |
מה שהפר מכפר על הכהנים מכפר השעיר על ישראל, והוא השעיר שעלה עליו הגורל לשם: אחת למעלה ושבע למטה: | |
טז | וְכִפֶּר עַל־ |
על הנכנסין למקדש בטומאה ולא נודע להם בסוף, שנאמר לכל חטאתם, וחטאת היא שוגג (ת״כ פרק ד, ב.): אף הנכנסין מזיד בטומאה (שם ג.): כשם שהזה משניהם בפנים, אחת למעלה ושבע למטה, כך מזה על הפרוכת מבחוץ משניהם, אחת למעלה ושבע למטה (יומא נו:): אף על פי שהם טמאים, שכינה ביניהם: | |
יז | וְכָל־ |
יח | וְיָצָא אֶל־ |
זה מזבח הזהב, שהוא לפני ה׳ בהיכל. ומה תלמוד לומר ויצא, לפי שהזה ההזאות על הפרוכת, ועמד מן המזבח ולפנים והזה, ובמתנות המזבח הזקיקו לצאת מן המזבח ולחוץ, ויתחיל מקרן מזרחית צפונית (יומא נח:): ומה היא כפרתו, ולקח מדם הפר ומדם השעיר, מעורבין זה לתוך זה: | |
יט | וְהִזָּה עָלָיו מִן־ |
אחר שנתן מתנות באצבעו על קרנותיו, מזה ז׳ הזאות על גגו: ממה שעבר: לעתיד לבא (ת״כ פרק ד, יג.): | |
כ | וְכִלָּה מִכַּפֵּר אֶת־ |
כא | וְסָמַךְ אַהֲרֹן אֶת־ |
המוכן לכך מיום אתמול (יומא סו:): | |
כב | וְנָשָׂא הַשָּׂעִיר עָלָיו אֶת־ |
כג | וּבָא אַהֲרֹן אֶל־ |
אמרו רבותינו, שאין זה מקומו של מקרא זה, ונתנו טעם לדבריהם במסכת יומא (דף לב.), ואמרו כל הפרשה כולה אמור על הסדר חוץ מביאה זו, שהיא אחר עשיית עולתו ועולת העם והקטרת אימורי פר ושעיר שנעשים בחוץ בבגדי זהב, וטובל ומקדש ופושטן ולובש בגדי לבן: להוציא את הכף ואת המחתה שהקטיר בה הקטרת לפני ולפנים: אחר שהוציאם ולובש בגדי זהב לתמיד של בין הערבים. וזהו סדר העבודות, תמיד של שחר בבגדי זהב, ועבודת פר ושעיר הפנימים וקטרת של מחתה בבגדי לבן, ואילו ואיל העם ומקצת המוספין בבגדי זהב, והוצאת כף ומחתה בבגדי לבן, ושירי המוספין ותמיד של בין הערבים וקטורת ההיכל שעל מזבח הפנימי בבגדי זהב, וסדר המקראות לפי סדר העבודות כך הוא, ושלח את השעיר במדבר, ורחץ את בשרו במים וגו׳, ויצא ועשה את עולתו וגו׳, ואת חלב החטאת וגו׳, וכל הפרשה עד ואחרי כן יבא אל המחנה, ואחר כך ובא אהרן: מלמד שטעונין גניזה, ולא ישתמש באותן ארבעה בגדים ליום כפורים אחר: | |
כד | וְרָחַץ אֶת־ |
למעלה למדנו מורחץ את בשרו ולבשם שכשהוא משנה מבגדי זהב לבגדי לבן טעון טבילה, שבאותה טבילה פשט בגדי זהב שעבד בהן עבודת תמיד של שחר ולבש בגדי לבן לעבודת היום וכאן למדנו שכשהוא משנה מבגדי לבן לבגדי זהב טעון טבילה (שם לב:): המקודש בקדושת עזרה, והיא היתה בגג בית הפרוה, וכן ד׳ טבילות הבאות חובה ליום, אבל הראשונה היתה בחיל (שם ל. ת״כ פרק י, ח.): שמנה בגדים שהוא עובד בהן כל ימות השנה: מן ההיכל אל החצר שמזבח העולה שם: איל לעולה האמור למעלה בזאת יבא אהרן וגו׳: ואיל לעולה האמור למעלה ומאת עדת בני ישראל וגו׳: |