פרק ג | |
א | וְאִם־ |
שמטילים שלום בעולם. דבר אחר שלמים שיש בהם שלום למזבח ולכהנים ולבעלים: | |
ב | וְסָמַךְ יָדוֹ עַל־ |
ג | וְהִקְרִיב מִזֶּבַח הַשְּׁלָמִים אִשֶּׁה לַיהוָֹה אֶת־ |
להביא חלב שעל הקבה דברי רבי ישמעאל, רבי עקיבא אומר, להביא חלב שעל הדקין: | |
ד | וְאֵת שְׁתֵּי הַכְּלָיֹת וְאֶת־ |
(פלנקי"ן בלע"ז) שהחלב שעל הכליות כשהבהמה חיה הוא בגובה הכסלים, והם מלמטה, וזהו החלב שתחת המתנים שקורין בלע"ז לונבילו"ש, לובן הנראה למעלה בגובה הכסלים, ובתחתיתו הבשר חופהו: היא דופן המסך שקורין איברי"ש, ובלשון ארמי חצרא דכבדא: שיטול מן הכבד עמה מעט, ובמקום אחר הוא אומר ואת היותרת מן הכבד: לבד מן הכבד, ולבד מן הכליות יסירנה לזו: | |
ה | וְהִקְטִירוּ אֹתוֹ בְנֵי־ |
מלבד העולה, למדנו שתקדים עולת תמיד לכל קרבן, על המערכה: | |
ו | וְאִם־ |
ז | אִם־ |
לפי שיש באמורי הכשב מה שאין באמורי העז, שהכשב אליתו קריבה, לכך נחלקו לשתי פרשיות: | |
ח | וְסָמַךְ אֶת־ |
שתי מתנות שהן ד', ועל ידי הכלי הוא זורק, ואינו נותן באצבע אלא בחטאת: | |
ט | וְהִקְרִיב מִזֶּבַח הַשְּׁלָמִים אִשֶּׁה לַיהוָֹה חֶלְבּוֹ הָאַלְיָה תְמִימָה לְעֻמַּת הֶעָצֶה יְסִירֶנָּה וְאֶת־ |
המובחר שבו, ומהו, זה האליה תמימה: למעלה מן הכליות היועצות: | |
י | וְאֵת שְׁתֵּי הַכְּלָיֹת וְאֶת־ |
יא | וְהִקְטִירוֹ הַכֹּהֵן הַמִּזְבֵּחָה לֶחֶם אִשֶּׁה לַיהוָֹה: |
לחמו של אש לשם גבוה: לשון מאכל, וכן נשחיתה עץ בלחמו, עבד לחם רב, לשחוק עושים לחם: | |
יב | וְאִם־ |
יג | וְסָמַךְ אֶת־ |
יד | וְהִקְרִיב מִמֶּנּוּ קָרְבָּנוֹ אִשֶּׁה לַיהוָֹה אֶת־ |
טו | וְאֵת שְׁתֵּי הַכְּלָיֹת וְאֶת־ |
טז | וְהִקְטִירָם הַכֹּהֵן הַמִּזְבֵּחָה לֶחֶם אִשֶּׁה לְרֵיחַ נִיחֹחַ כָּל־ |
יז | חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם בְּכֹל מוֹשְׁבֹתֵיכֶם כָּל־ |
יפה מפורש בתורת כהנים כל הפסוק הזה: |