כו | וַיְדַבֵּר יְהֹוָה אֶל־ |
כז | עַד־ |
אלו המרגלים מכאן לעדה שהיא עשרה: את ישראל עלי: המרגלים מלינים אותם עלי, שמעתי: | |
כח | אֱמֹר אֲלֵהֶם חַי־ |
לשון שבועה: כביכול איני חי: שבקשתם ממני, או במדבר הזה לו מתנו: | |
כט | בַּמִּדְבָּר הַזֶּה יִפְּלוּ פִגְרֵיכֶם וְכָל־ |
כל הנמנה לכל מספר שאתם נמנין בו, כגון לצאת ולבא לצבא, ולתת שקלים, כל המנויים לכל אותן מספרות ימותו, ואלו הן מבן כ׳ שנה וגו׳, להוציא שבטו של לוי שאין פקודיהם מבן עשרים: | |
ל | אִם־ |
לא | וְטַפְּכֶם אֲשֶׁר אֲמַרְתֶּם לָבַז יִהְיֶה וְהֵבֵיאתִי אֹתָם וְיָדְעוּ אֶת־ |
לב | וּפִגְרֵיכֶם אַתֶּם יִפְּלוּ בַּמִּדְבָּר הַזֶּה: |
כתרגומו (דילכון), לפי שדבר על הבנים להכניסם לארץ ובקש לומר ואתם תמותו, נופל לשון זה כאן לומר אתם: | |
לג | וּבְנֵיכֶם יִהְיוּ רֹעִים בַּמִּדְבָּר אַרְבָּעִים שָׁנָה וְנָשְׂאוּ אֶת־ |
לא מת אחד מהם פחות מבן ששים, לכך נגזר ארבעים כדי שיהיו אותם של בני עשרים מגיעין לכלל ששים, ושנה ראשונה היתה בכלל ואף על פי שקדמה לשלוח המרגלים, לפי שמשעשו את העגל עלתה גזרה זו במחשבה, אלא שהמתין להם עד שתתמלא סאתם, וזהו שנאמר וביום פקדי, במרגלים ופקדתי עליהם חטאתם (שמות לב, לד.), ואף כאן נאמר תשאו את עונותיכם ולא עונתכם, שתי עונות של עגל ושל תלונה, וחשב להם במנין חייהם מקצת שנה ככולה, וכשנכנסו לשנת ששים מתו אותם של בני עשרים: כתרגומו ויקבלון ית חוביכון: | |
לד | בְּמִסְפַּר הַיָּמִים אֲשֶׁר־ |
שהניאותם את לבבכם מאחרי. תנואה, לשון הסרה, כמו כי הניא אביה אותה (במדבר ל, ו.): | |
לה | אֲנִי יְהוָֹה דִּבַּרְתִּי אִם־ |
לו | וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר־ |
וכששבו מתור הארץ הרעימו עליו את כל העדה בהוצאת דבה, אותם אנשים וימותו. כל הוצאת דבה לשון חינוך דברים, שמלקיחין לשונם לאדם לדבר בו, כמו דובב שפתי ישנים (שיר השירים ז, י.), וישנה לטובה וישנה לרעה, לכך נאמר כאן מוציאי דבת הארץ רעה, שיש דבה שהיא טובה: פרליר״ש בלע״ז: | |
לז | וַיָּמֻתוּ הָאֲנָשִׁים מוֹצִאֵי דִבַּת־ |
באותה מיתה ההגונה להם, מדה כנגד מדה, הם חטאו בלשון ונשתרבב לשונם עד טבורם, ותולעים יוצאין מלשונם ובאין לתוך טבורם, לכך נאמר במגפה ולא במגפה, וזהו לפני ה׳, באותה הראויה להם על פי מדותיו של הקב״ה שהוא מודד מדה כנגד מדה: | |
לח | וִיהוֹשֻׁעַ בִּן־ |
מה תלמוד לומר חיו מן האנשים ההם, אלא מלמד שנטלו חלקם של מרגלים בארץ (בבא בתרא קיח:) וקמו תחתיהם לחיים: | |
לט | וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶת־ |
מ | וַיַּשְׁכִּמוּ בַבֹּקֶר וַיַּעֲלוּ אֶל־ |
הוא הדרך העולה לארץ ישראל: לארץ ישראל: לתתה לנו שם נעלה: על אשר אמרנו הלא טוב לנו שוב מצרימה: | |
מא | וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לָמָּה זֶּה אַתֶּם עֹבְרִים אֶת־ |
זו שאתם עושין לא תצלח: | |
מב | אַל־ |
מג | כִּי הָעֲמָלֵקִי וְהַכְּנַעֲנִי שָׁם לִפְנֵיכֶם וּנְפַלְתֶּם בֶּחָרֶב כִּי־ |
כלומר כי זאת תבא לכם על אשר שבתם וגו׳: | |
מד | וַיַּעְפִּלוּ לַעֲלוֹת אֶל־ |
לשון חוזק. וכן הנה עפלה (חבקוק ב, ד.). אינגרי״ש בלע״ז לשון עזות וכן עופל בת ציון (מיכה ד, ח.), עופל ובחן (ישעיה לב, יד.). ומדרש תנחומא מפרשו לשון אופל, הלכו חשכים שלא ברשות: | |
מה | וַיֵּרֶד הָעֲמָלֵקִי וְהַכְּנַעֲנִי הַיֹּשֵׁב בָּהָר הַהוּא וַיַּכּוּם וַיַּכְּתוּם עַד־ |
כמו ואכות אותו טחון (דברים ט, כא.), מכה אחר מכה: שם המקום נקרא על שם המאורע: | |
פרק טו | |
א | וַיְדַבֵּר יְהוָֹה אֶל־ |
ב | דַּבֵּר אֶל־ |
בשר להם שיכנסו לארץ: | |
ג | וַעֲשִׂיתֶם אִשֶּׁה לַיהוָֹה עֹלָה אוֹ־ |
אין זה צווי, אלא כשתבאו שם ותעלה על לבבכם לעשות אשה לה׳: שיהיה נחת רוח לפני: או שתעשו האשה בשביל חובת מועדיכם, שחייבתי אתכם לעשות במועד: | |
ד | וְהִקְרִיב הַמַּקְרִיב קָרְבָּנוֹ לַיהוָֹה מִנְחָה סֹלֶת עִשָּׂרוֹן בָּלוּל בִּרְבִעִית הַהִין שָׁמֶן: |
תקריבו נסכים ומנחה לכל בהמה, המנחה כליל והשמן נבלל בתוכה, והיין לספלים, כמו ששנינו במסכת סוכה (מח.): | |
ה | וְיַיִן לַנֶּסֶךְ רְבִיעִית הַהִין תַּעֲשֶׂה עַל־ |
על כל האמור למעלה הוא מוסב, על המנחה ועל השמן ועל היין: | |
ו | אוֹ לָאַיִל תַּעֲשֶׂה מִנְחָה סֹלֶת שְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים בְּלוּלָה בַשֶּׁמֶן שְׁלִשִׁית הַהִין: |
ואם איל הוא. ורבותינו דרשו (חולין כג. מנחות צא:), או, לרבות את הפלגס לנסכי איל: | |
ז | וְיַיִן לַנֶּסֶךְ שְׁלִשִׁית הַהִין תַּקְרִיב רֵיחַ־ |