יח | וְלָקַח אֵזוֹב וְטָבַל בַּמַּיִם אִישׁ טָהוֹר וְהִזָּה עַל־ |
יט | וְהִזָּה הַטָּהֹר עַל־ |
הוא גמר טהרתו: | |
כ | וְאִישׁ אֲשֶׁר־ |
אם נאמר מקדש למה נאמר משכן כו׳, כדאיתא בשבועות (טז:): | |
כא | וְהָיְתָה לָהֶם לְחֻקַּת עוֹלָם וּמַזֵּה מֵי־ |
רבותינו אמרו (יומא יד. נדה ט.) שהמזה טהור, וזה בא ללמד שהנושא מי חטאת טמא טומאה חמורה לטמא בגדים שעליו, מה שאין כן בנוגע, וזה שהוציאו בלשון מזה, לומר לך שאינן מטמאין עד שיהא בהן שיעור הזאה: ואין טעון כבוס בגדים: | |
כב | וְכֹל אֲשֶׁר־ |
הטמא הזה שנטמא במת, יטמא: בו בטמא מת: מכאן למדנו שהמת אבי אבות הטומאה, והנוגע בו אב הטומאה, ומטמא אדם, זהו פירושה לפי משמעה והלכותיה. ומדרש אגדה, העתקתי מיסודו של רבי משה הדרשן. וזהו: משלהם, כשם שהם פרקו נזמי הזהב לעגל משלהם, כך יביאו זו לכפרה משלהם: משל לבן שפחה שטינף פלטין של מלך אמרו תבא אמו ותקנח הצואה, כך תבא פרה ותכפר על העגל: על שם אם יאדימו כתולע (ישעיה א, יח.), שהחטא קרוי אדום: על שם ישראל שהיו תמימים ונעשו בו בעלי מומין, תבא זו ותכפר עליהם ויחזרו לתמותם: כשם שפרקו מעליהם עול שמים: כשם שנקהלו על אהרן שהוא כהן לעשות העגל. ולפי שאהרן עשה את העגל, לא נעשית עבודה זו על ידו, שאין קטיגור נעשה סניגור: כשם שנשרף העגל: ג׳ מינין הללו כנגד שלשת אלפי איש שנפלו בעגל. וארז הוא הגבוה מכל האילנות, ואזוב נמוך מכולם, סימן שהגבוה שנתגאה וחטא, ישפיל את עצמו כאזוב ותולעת ויתכפר לו: כמו שפשע העגל שמור לדורות לפורענות, שאין לך פקודה שאין בה מפקודת העגל, שנאמר וביום פקדי ופקדתי וגו׳ (שמות לב, לד.), וכשם שהעגל מטמא כל העוסקין בו, כך פרה מטמאה כל העוסקין בה, וכשם שנטהרו באפרו שנאמר ויזר על פני המים וגו׳ (שם כ.), כך ולקחו לטמא מעפר שרפת החטאת וגו׳: | |
פרק כ | |
א | וַיָּבֹאוּ בְנֵי־ |
עדה השלמה, שכבר מתו מתי מדבר ואלו פרשו לחיים: למה נסמכה מיתת מרים לפרשת פרה אדומה, לומר לך, מה קרבנות מכפרין, (ס״א כמו שפרה אדומה מכפרת) אף מיתת צדיקים מכפרת (מועד קטן כח.): אף היא בנשיקה מתה. ומפני מה לא נאמר בה על פי ה׳, שאינו דרך כבוד של מעלה (שם), ובאהרן נאמר על פי ה׳, באלה מסעי (במדבר לג, לח.): | |
ב | וְלֹא־ |
מכאן, שכל מ׳ שנה היה להם הבאר בזכות מרים: | |
ג | וַיָּרֶב הָעָם עִם־ |
הלואי שגוענו: במיתת אחינו בדבר, למד שמיתת צמא מגונה ממנה: שם דבר הוא, כמו במיתת אחינו, ולא יתכן לפרשו כשמתו אחינו, שאם כן היה לו להנקד בגוע (בחולם): | |
ד | וְלָמָה הֲבֵאתֶם אֶת־ |
ה | וְלָמָה הֶעֱלִיתֻנוּ מִמִּצְרַיִם לְהָבִיא אֹתָנוּ אֶל־ |
ו | וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן מִפְּנֵי הַקָּהָל אֶל־ |