טו | וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים אֶל־ |
טז | צֵא מִן־ |
איש ואשתו, כאן התיר להם תשמיש המטה: | |
יז | כָּל־ |
הוצא כתיב היצא קרי, היצא, אמור להם שיצאו, הוצא, אם אינם רוצים לצאת הוציאם אתה: ולא בתיבה, מגיד שאף הבהמה והעוף נאסרו בתשמיש: | |
יח | וַיֵּצֵא־ |
יט | כָּל־ |
קבלו עליהם על מנת לידבק במינן: | |
כ | וַיִּבֶן נֹחַ מִזְבֵּחַ לַיהוָֹה וַיִּקַּח מִכֹּל | הַבְּהֵמָה הַטְּהֹרָה וּמִכֹּל הָעוֹף הַטָּהוֹר וַיַּעַל עֹלֹת בַּמִּזְבֵּחַ: |
אמר, לא צוה לי הקדוש ברוך הוא להכניס מאלו ז׳ ז׳, אלא כדי להקריב קרבן מהם (ב״ר כו, א. לד, ט.): | |
כא | וַיָּרַח יְהוָֹה אֶת־ |
מנעריו כתיב, משננער לצאת ממעי אמו נתן בו יצר הרע: ולא אסף. כפל הדבר לשבועה, הוא שכתוב אשר נשבעתי מעבור מי נח, ולא מצינו בה שבועה אלא זו שכפל דבריו, והיא שבועה, וכן דרשו חכמים במסכת שבועות (לו.): | |
כב | עֹד כָּל־ |
ו׳ עתים הללו שני חדשים לכל אחד ואחד, כמו ששנינו, חצי תשרי ומרחשון וחצי כסליו, זרע, חצי כסליו וטבת וחצי שבט, וקור, וכו׳ בבא מציעא (קו:). (ס״א עוד כל ימי כלומר תמיד, כמו עוד טומאתו בו): קשה מחורף: עת זרע שעורים וקטנית החריפין להתבשל מהר. קור הוא חצי שבט ואדר וחצי ניסן (מהרש״ל, קציר חצי ניסן ואייר וחצי סיון): הוא זמן לקיטת תאנים, וזמן שמייבשים אותן בשדות, ושמו קיץ, כמו והלחם והקיץ לאכול הנערים (שמואל ב טז, ב.): הוא סוף ימות החמה, חצי אב ואלול וחצי תשרי, שהעולם חם ביותר, כמו ששנינו במסכת יומא (כט.), שלהי קייטא קשי מקייטא: מכלל ששבתו כל ימות המבול, שלא שמשו המזלות, ולא ניכר בין יום ובין לילה (ב״ר כה, ב. לד, יא.): לא יפסקו כל אלה מלהתנהג כסדרן: | |
פרק ט | |
א | וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת־ |
ב | וּמוֹרַאֲכֶם וְחִתְּכֶם יִהְיֶה עַל כָּל־ |
ואימתכם, כמו תראו חתת (איוב ו, כא.). ואגדה, לשון חיות (שבת קנא:), שכל זמן שתינוק בן יומו חי, אין אתה צריך לשומרו מן העכברים, עוג מלך הבשן מת, צריך לשומרו מן העכברים, שנאמר ומוראכם וחתכם יהיה, אימתי יהיה מוראכם על החיות כל זמן שאתם חיים: | |
ג | כָּל־ |
שלא הרשיתי לאדם הראשון בשר אלא ירק עשב, ולכם, כירק עשב שהפקרתי לאדם הראשון, נתתי לכם את כל (סנהדרין נט:): | |
ד | אַךְ־ |
אסר להם אבר מן החי, כלומר, כל זמן שנפשו בו לא תאכלו הבשר: בעוד נפשו בו: הרי אבר מן החי, ואף בנפשו דמו לא תאכלו, הרי דם מן החי: | |
ה | וְאַךְ אֶת־ |
אף על פי שהתרתי לכם נטילת נשמה בבהמה, את דמכם אדרוש מהשופך דם עצמו: אף החונק עצמו, אף על פי שלא יצא ממנו דם: לפי שחטאו דור המבול, והופקרו למאכל חיות רעות לשלוט בהן, שנאמר נמשל כבהמות נדמו (תהלים מט, יג.), לפיכך הוצרך להזהיר עליהן את החיות: מיד ההורג במזיד ואין עדים, אני אדרוש: מיד שהוא אוהב לו כאח והרגו שוגג, אני אדרוש אם לא יגלה ויבקש על עונו לימחל, שאף השוגג צריך כפרה, ואם אין עדים לחייבו גלות והוא אינו נכנע, הקב״ה דורש ממנו. כמו שדרשו רבותינו והאלהים אנה לידו, במס׳ מכות (י:), הקדוש ברוך הוא מזמנן לפונדק אחד וכו׳: | |
ו | שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת־ |
אם יש עדים המיתוהו אתם, למה, כי בצלם וגו׳: זה מקרא חסר, וצריך להיות עשה העושה את האדם, וכן הרבה במקרא: | |
ז | וְאַתֶּם פְּרוּ וּרְבוּ שִׁרְצוּ בָאָרֶץ וּרְבוּ־ |
לפי פשוטו, הראשונה לברכה וכאן לצווי (כתובות ה.), ולפי מדרשו, להקיש מי שאינו עוסק בפריה ורביה לשופך דמים (יבמות סג:): |