יז | וַיָּקָם יַעֲקֹב וַיִּשָּׂא אֶת־ |
הקדים זכרים לנקבות, ועשו הקדים נקבות לזכרים, שנאמר ויקח עשו את נשיו ואת בניו וגו׳ (בראשית לו, ו.): | |
יח | וַיִּנְהַג אֶת־ |
מה שקנה מצאנו, עבדים ושפחות וגמלים וחמורים: | |
יט | וְלָבָן הָלַךְ לִגְזֹז אֶת־ |
שנתן ביד בניו דרך שלשת ימים בינו ובין יעקב: להפריש את אביה מעבודת אלילים נתכוונה (ב״ר עד, ה.): | |
כ | וַיִּגְנֹב יַעֲקֹב אֶת־ |
כא | וַיִּבְרַח הוּא וְכָל־ |
כב | וַיֻּגַּד לְלָבָן בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי כִּי בָרַח יַעֲקֹב: |
שהרי דרך שלשת ימים היה ביניהם: | |
כג | וַיִּקַּח אֶת־ |
קרוביו: כל אותן ג׳ ימים שהלך המגיד להגיד ללבן הלך יעקב לדרכו, נמצא יעקב רחוק מלבן ששה ימים, ובשביעי השיגו לבן, למדנו שכל מה שהלך יעקב בשבעה ימים, הלך לבן ביום אחד, (שנאמר וירדוף אחריו דרך שבעת ימים, ולא נאמר וירדוף אחריו שבעת ימים): | |
כד | וַיָּבֹא אֱלֹהִים אֶל־ |
כל טובתן של רשעים רעה היא אצל הצדיקים (יבמות קג:): | |
כה | וַיַּשֵּׂג לָבָן אֶת־ |
כו | וַיֹּאמֶר לָבָן לְיַעֲקֹב מֶה עָשִׂיתָ וַתִּגְנֹב אֶת־ |
כל חיל הבא למלחמה קרוי חרב: | |
כז | לָמָּה נַחְבֵּאתָ לִבְרֹחַ וַתִּגְנֹב אֹתִי וְלֹא־ |
גנבת את דעתי: | |
כח | וְלֹא נְטַשְׁתַּנִי לְנַשֵּׁק לְבָנַי וְלִבְנֹתָי עַתָּה הִסְכַּלְתָּ עֲשׂוֹ: |
כט | יֶשׁ־ |
יש כח וחיל בידי לעשות עמכם רע. וכל אל שהוא לשון קדש, על שם עזוז ורוב אונים הוא: | |
ל | וְעַתָּה הָלֹךְ הָלַכְתָּ כִּי־ |
חמדת, והרבה יש במקרא נכספה וגם כלתה נפשי (תהלים פד, ג.), למעשה ידיך תכסוף (איוב יד, טו.): | |
לא | וַיַּעַן יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר לְלָבָן כִּי יָרֵאתִי כִּי אָמַרְתִּי פֶּן־ |
השיבו על ראשון ראשון, שאמר לו ותנהג את בנותי וגו׳: | |
לב | עִם אֲשֶׁר תִּמְצָא אֶת־ |
ומאותה קללה מתה רחל בדרך (ב״ר עד, ט.): משלך: | |
לג | וַיָּבֹא לָבָן בְּאֹהֶל־ |
הוא אהל רחל, שהיה יעקב תדיר אצלה, וכן הוא אומר בני רחל אשת יעקב, ובכולן לא נאמר אשת יעקב: כשיצא מאהל לאה חזר לו לאהל רחל קודם שחפש באהל האמהות (ס״א השפחות), וכל כך למה, לפי שהיה מכיר בה שהיא משמשנית: | |
לד | וְרָחֵל לָקְחָה אֶת־ |
לשון כרים וכסתות, כתרגומו בעביטא דגמלא, והיא מרדעת העשויה כמין כר, ובעירובין (טז.) הקיפוה בעביטין, והן עביטי גמלים, בסט״ו בלע״ז (זאטטעל): | |
לה | וַתֹּאמֶר אֶל־ |
לו | וַיִּחַר לְיַעֲקֹב וַיָּרֶב בְּלָבָן וַיַּעַן יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר לְלָבָן מַה־ |
רדפת, כמו על ההרים דלקונו (איכה ד, יט.), וכמו מדליק אחרי פלשתים (שמואל א יז, נג.): | |
לז | כִּי־ |
ויבררו עם מי הדין, אפרובי״ר בלע״ז (פריפפען אונטערזוככען): | |
לח | זֶה עֶשְׂרִים שָׁנָה אָנֹכִי עִמָּךְ רְחֵלֶיךָ וְעִזֶּיךָ לֹא שִׁכֵּלוּ וְאֵילֵי צֹאנְךָ לֹא אָכָלְתִּי: |
לא הפילו עיבורם, כמו רחם משכיל (הושע ט, יד.), תפלט פרתו ולא תשכל (איוב כא, י.): מכאן אמרו (בבא קמא סה:), איל בן יומו קרוי איל, שאם לא כן מה שבחו, אילים לא אכל אבל כבשים אכל, אם כן גזלן הוא: | |
לט | טְרֵפָה לֹא־ |
על ידי ארי וזאב: לשון קולע באבן אל השערה ולא יחטא (שופטים כ, טז.), אני ובני שלמה חטאים (מלכים א א, כא.), חסרים, אנכי אחסרנה, אם חסרה, חסרה לי, שמידי תבקשנה: תרגומו דהות שגיא ממנינא, שהיתה נפקדת ומחוסרת, כמו ולא נפקד ממנו איש (במדבר לא, מט.), תרגומו ולא שגא: גנובת יום או גנובת לילה הכל שלמתי: כמו רבתי בגוים שרתי במדינות (איכה א, א.), מלאתי משפט (ישעיה א, כא.), אוהבתי לדוש (הושע י, יא.): | |
מ | הָיִיתִי בַיּוֹם אֲכָלַנִי חֹרֶב וְקֶרַח בַּלָּיְלָה וַתִּדַּד שְׁנָתִי מֵעֵינָי: |
לשון אש אוכלה: כמו משליך קרחו (תהלים קמז, יז.), תרגומו גלידא: לשון שינה: | |
מא | זֶה־ |
היית משנה תנאי שבינינו, מנקוד לטלוא, ומעקודים לברודים: | |
מב | לוּלֵי אֱלֹהֵי אָבִי אֱלֹהֵי אַבְרָהָם וּפַחַד יִצְחָק הָיָה לִי כִּי עַתָּה רֵיקָם שִׁלַּחְתָּנִי אֶת־ |
לא רצה לומר אלהי יצחק, שאין הקב״ה מייחד שמו על הצדיקים בחייהם, ואף על פי שאמר לו בצאתו מבאר שבע אני ה׳ אלהי אברהם אביך ואלהי יצחק, בשביל שכהו עיניו והרי הוא כמת, ויעקב נתיירא לומר ואלהי, ואמר ופחד: לשון תוכחה הוא, ולא לשון הוכחה הוא: |