רמב״ם פרק אחד ליום - ה׳ כסלו ה׳תשפ״ה
הל׳ טומאת מת פרק יד

רמב״ם פרק אחד ליום

הלכות טומאת מת פרק יד

א) אין טומאה נכנסת לאוהל ולא יוצאה ממנו, בפחות מטפח על טפח. כיצד, חלון שבין בית לבית, או שבין בית לעלייה -- אם יש בו טפח על טפח מרובע, והייתה טומאה באחד מהן -- הבית השני טמא; אין בחלון פותח טפח -- אין הטומאה יוצאה ממנו, ולא נכנסת לאוהל השני. במה דברים אמורים, בחלון שעשה אותו האדם לתשמיש; אבל חלון שעשהו האדם לאורה, כדי שייכנס ממנו האור -- שיעורו כפונדיון, והטומאה יוצאה ממנו.

ב) כיצד, הייתה טומאה בבית, ובא אדם ונסמך לחלון זה של מאור, או שהניח בו כלי, או שהאהיל עליו אוהל בצד הכותל -- נטמא כל שבאוהל, שהטומאה יוצאה לו; וחלון הנעשה לאורה, הוא שאין עליו תקרה אלא גלוי הוא לשמש.

ג) [ב] חלון הנעשה שלא בידי אדם, כגון שחררוהו מים או שרצים, או שאכלתו מלחת, או שהיה חלון פקוק וניטל הפקק, או שהייתה בו זכוכית ונשברה -- שיעורו מלוא אגרוף, והוא כראש גדול של אדם: והוא, שלא חישב עליו. אבל אם חישב עליו לתשמיש, שיעורו בפותח טפח; חישב עליו למאור, שיעורו בפונדיון: שהמחשבה כאן כמעשה.

ד) [ג] מאור שהתחיל לסותמו, ולא הספיק לגומרו, מפני שלא היה לו טיט, או שקראו חברו, או שחשיכה לילי שבת, ונשאר ממנו מעט -- אם נשאר ממנו רום אצבעיים על רוחב הגודל, מביא את הטומאה; פחות מכאן, הרי הוא כסתום.

ה) [ד] חלון גדול העשוי לאורה, והיה בה שבכה וכיוצא בה -- אם יש במקום אחד ממנה כפונדיון, מביא את הטומאה ומוציא את הטומאה; היו נקבי השבכה דקין, ואין באחד מהן כפונדיון -- הרי זו כסתומה.

ו) וכן חלון העשויה לתשמיש, ובה סככות ורפפות -- אם יש במקום אחד טפח על טפח מרובע, מביא ומוציא; ואם לאו, הרי היא כסתומה.

ז) [ה] חלון שהיא גלויה לאוויר, שיעורה כפונדיון, מפני שאינה עשויה אלא לאורה, כמו שאמרנו. בנה בית חוצה לה, ונעשת חלון זו תחת תקרה, והרי היא בין שני בתים -- שיעורה בפותח טפח. נתן את התקרה באמצע החלון -- התחתון שתחת התקרה, שיעורו בפותח טפח; והעליון שלמעלה מן התקרה, שיעורו כפונדיון, מפני שהוא גלוי לאוויר.

ח) [ו] החור שבדלת, או ששייר בה החרש מקום פתוח מלמעלה או מלמטה, או שהגיף את הדלת ולא מירקה, ונשאר אוויר בין שתי הדלתות, או שסגר הדלת ופתחו הרוח -- בכל אלו, אם היה הפתוח כאגרוף -- הטומאה יוצאה ממנו ונכנסת לה, במקום פתוח זה; ואם היה פחות מכאגרוף -- הרי הוא כסתום.

ט) [ז] העושה חור בכותל, כדי להניח בו קנה, או מסמר גדול, או לראות ממנו העוברים והשבים, או לדבר עם חברו -- הרי זה כחלון העשויה לתשמיש, ושיעורה בפותח טפח.

x
ויצא ששי (עם פרש״י) -- בראשית: ל״א, י״ז - מ״בחומש:
כ״ט - ל״דתהילים:
אבל דוקא סודות... ״312״ אשר שםתניא:
הל׳ גזילה ואבידה טז-יחרמב״ם ג״פ:
הל׳ טומאת מת פרק ידרמב״ם פ״א:
מל״ת רסט. מ״ע רדספר המצוות:
לעילוי נשמת מרת רייזל בת ר׳ ישעיהו ע״ה צירקינד